Selasa, 13 Disember 2011

Info - Iklan Airpush di menubar & cara mengesan aplikasi & membuangnya

Sejak menggunakan android, bermacam2  iklan yg terpapar bergantung dengan program percuma yg di download. Biasa iklan ini aktif semasa Android mempunyai sambungan internet. Contohnya jika bermain permainan Angry Bird versi percuma, akan muncul kotak iklan diruang skrin atas atau bawah, itulah harga yang dibayar untuk program percuma :) .

Tapi kini kita dikejutkan dengan cara pengiklanan terbaru yang dipanggil  AirPush. Cara iklan ini  berfungsi sangat menjengkelkan. Iklan ini akan menunjukkan notifikasi di menubar semasa Android dihidupkan atau semasa restart.




Iklan ini muncul secara ikon bintang didalam notification menu android. Jika dipilih /Tap pada mesej, browser akan dibuka yg dibawakan ke ruang iklan. Ini berperanan sebagai hotlink dan menunjukkan iklan  penaja keatas program yang telah didownload.

Masalahnya kita tidak tahu program apakah yang menggunakan teknik pengiklanan ini. Cara mengesan Airpush ialah dengan menggunakan AirPush Detector.


Program ini adalah percuma, peranannya ialah mengesan program menggunakan pengiklanan yg tidak bermoral ini. Jika Airpush sedang aktif program ini menunjukkan punca program yang dimasukkan sekali.

Sebagai contoh, Fingerprint ialah aplikasi gimik sentuhan cap jari sebagai lockscreen, selepas beberapa kali menggunakan program ini terdapat notifikasi bintang yang bertindak sebagai hotlink. Selepas diimbas didapati program ini adalah petualang pengiklanan Airpush. Tap pada senarai program untuk melihat aplikasi lanjut, dan pilih uninstall untuk membuang aplikasi tersebut. Selamat tinggal aplikasi ku sayang

Penting : Tutorial ini bertujuan untuk mengesan aplikasi yang menggunakan teknik Airpush, bukan membuang atau memisahkan Airpush dari sistem aplikasi Android. 




4 ulasan:

  1. program ttorent pun ade iklan cam ni..

    BalasPadam
  2. kalau boleh bertahan iklan camni takpe, cuma cara iklan tu keluar tak bermoral laa

    BalasPadam
  3. terbaik...terima kasih diatas tunjuk ajar yang diberikan.... =)

    BalasPadam